Klicker-träning

Var på förmiddagen och hämtade Timmys klicker och lilla godispåse som man lätt fäster i byxorna med en hake. Hällde i lite Krafft  i påsen och gick ut till hagen där Charlie och Stormy går.
Stormy blev först lite rädd av ljudet av klickern då den påminde om ljudet av strömmen i tråden, men jag var snabbt framme med att ge honom liten bit krafft, och klickade igen och gav en bit krafft, o igen, o igen. Litet kort uppehåll. Klick och så en bit krafft.
Till slut blev ju Charlie nyfiken på vad som hände och kom fram, så eftersom de stod mitt emot varandra så klickade jag o gav honom på samma sätt.

I början när man lär in skall man ge godisen så snabbt som möjligt efter ljudet, så de lär sig att ljudet är något positivt. Ju mer man sen tränar kan man dröja en liiiten stund (som att ge Charlie före Stormy o tvärtom).

Sen tränar man på det här tills man märker att de FÖRSTÅR vad ljudet betyder. Det går nästan se på öronen, att klickar man så sticker de fram som paraboler och vet att godis snart kommer :)
Men jag vill INTE här ha någon häst som försöker ta godiset från mig, eller buffar eller pillar, utan bara när jag ger.

Fortsättning följer angående trick-träningen :)

/Tanja

Träningsschema

Nästa helg börjar Stormy och jag komma ut på vår distansträning igen så jag skall knåpa ihop ett schema åt oss på ett ungefär.

Har tidigare för att få en god översikt över hur han tränas, i datorn gjort upp kolumner där jag skrivit datum, fyllt i med S T G (skritt, trav eller galopp) och ringat in de gångarterna han mest tränats i. Tex, om jag varit på travbanan och galopperat, så har jag mest ridit T och G (travat dit o galopperat på banan) o givetvis skrittat innan o efteråt, men i relation till de andra gångarterna så var det inte mycket skritt.

När jag skriver i en anteckningsbok, eller en veckoalmanacka saknar jag ändå den där ”stora” översikten som jag får när jag lägger upp tre månader bredvid varandra.
Förutom gångarterna så skriver jag upp antal km och hur länge han tränats.

Tex så kan jag då ha ringat in T och G, fyllt i 26 km och 1 h och 50 min.

När man då sett flera veckors översikt, får man en SÅ mycket bättre koll på hur långt o mycket man tränat. Speciellt jag som har fler än en häst kan uppleva att den kanske tränats mindre än vad man trodde, eller tvärtom och missat att den behöver vila med :)

Kan lägga upp ett exempel så kan ni se.

Om ni undrar hur jag kan veta hur långt jag vet vi ridit/ kört, så har jag en gps-”klocka”. Bild kommer med när vår distansträning börjar igen, så skall jag även skriva mer om vår utrusting i helhet :)

Så kommer jag även skriva varför en sådan här nästan är ett måste inom distans :)

/Tanja

Fleecefodrat pannband

Tror att jag inom kort kommer slå slag i saken och försöka mig på som jag utlyste innan om någon visste om det fanns fleecefodrat flugpannband. Får nog själv försöka mig på att sy ihop något tror jag.
Hästarna får nämligen lätt skav där fästena är, och även om det inte sitter åt så ger det ändå skav efter ett tag.

Får dessvärre bli handsytt eftersom jag ännu inte skaffat mig en symaskin, men till hösten kommer jag nog att inhandla en.
Kommer till hösten att börja plugga ”textil och modedesign”. Gissa om jag har fullt av idéer som KAN ha med hästar och hästintresserade människor att göra? ;)

/Tanja

Hoppträning

Imorgon skall Stormy med till ridskolan med Julia för att vara med på hopplektion. När de var på ridläger förra veckan hoppade de 85 cm. Mycket bra gjort :)
Vet faktiskt inte om jag hoppat högre än 90 cm (sista tävlingen startade vi i 90 cm) på Stormy. Mitt mål är iaf 1 m, så jag hoppas vi är startklara på den höjden i höst.
Dock behöver vi öva mer på studs, avtramp och galoppen mot hindren. Så, det blir nog allt snart hoppövningarna från Equipage-tidningen :)

Älskar den här fina bilden på Amanda och Romeo. Var det några av er läsare som hade fina sommarbilder ni ville ha publicerade här? Maila till tanja@mejlamej.nu i så fall så länkar jag till din blogg.

/Tanja

Sitsövningar

Fler kort kommer nog på torsdag kväll när jag fått fler kort av Sara på usb-minne.

Har blivit mer tävlingsbiten så nu kikar jag även runt efter tävlingsdatum till agility med Timmy, som får bli först i aug i så fall. (vi behöver träna lite först ;) )

När jag red lilla Stormy förut orkade jag bara sitta ner på honom en liten stund, sen kändes det ordentligt i magmusklerna. Tror det kan ha att göra med att jag längt lädrena flera hål, för innan har jag upplevt att han varit väldigt lätt att sitta på. Kan det vara det det beror på?

Tror jag får återuppta pilatesbollen och öva på situps och lite andra uppbyggande övningar. Några av er som har tips för att stärka rygg och mage?

/Tanja